четвъртък, 23 юли 2009 г.

УИНДСЪРФИНГ за НАЧИНАЕЩИ част 1

ТЕМАта: УИНДСЪРФИНГ за НАЧИНАЕЩИ прехвърлих от форума на varnasurf.com, където псевдо "доктора" присвои публикуваното от мен през есента на 2007-ма, след като преустанових постингите си там.

Да започнем от начало!

Джим Дрейк измисля "скейтът" и за първи път го изпробва на 23 май 1967г в Щатите - комбинация от лонгборд сърф дъска и познатия ни вече риг.

Лонгборд - дълга сърф дъска
Риг - комплект от мачта с опънато на нея платно посредством гик, въжета и пета /система за закрепване на мачтата към дъската/
Гик - своеобразна ръкохватка с форма на вретено, която се закрепва перпендикулярно на мачтата и служи за опъване на платното и управление на уиндсърфа като цяло

Какво ще разгледаме в тази тема:

Ветроходни Правила :!:
Скала на Бофорт
Безопасност :!:
Компоненти на уиндсърфа :idea:
Видове дъски
Видове платна
Първи стъпки според експертите ... и от личен опит на пишещите във форума :shock:
Трикове и хитрини
Някои съвети

Очаквам пълна мобилизация на морските хора и всички фенове на уиндсърфа в БГ и по света!

ВЕТРОХОДНИ ТЕРМИНИ
Ето какво пише в Wikipediata
Във ветроходството, курс на плавателен съд по отношение на вятъра е посоката на движение на съда (или надлъжната ос на съда) спрямо посоката на вятъра. Класифицира се според ъгъла, който носът на съда сключва с посоката на вятъра (виж диаграмата):

Левентик (A) (на френски: le vent) - курс срещу вятъра. Носът на плавателния съд сключва ъгъл 180 градуса спрямо посоката на вятъра. Това е единствения курс, при който ветроходен съд може да стои неподвижен.

Бейдевинд (B) (на нидерландски: bij de wind) - това също е курс "срещу" вятъра. Носът на плавателния съд сключва ъгъл по-голям от 100 градуса спрямо посоката на вятъра. Практически ефективни са курсове до около 150 градуса - така плавателния съд може да се движи с разумна скорост. При по-големи ъгли се приближаваме до курс левендиг, при който придвижване напред е невъзможно (виж защрихованата в червено част на диаграмата).

Халфвинд (C) (на нидерландски: halve wind) - курс напречно на вятъра. Носът на плавателния съд сключва ъгъл от 80 до 100 градуса спрямо посоката на вятъра. Това е един от най-популярните курсове за начинаещи ветроходци.

Бакщаг (D) (на нидерландски: bakstag) - курс "по вятъра". Носът на плавателния съд сключва ъгъл от 10 до 80 градуса спрямо посоката на вятъра. Курсове под малки ъгли спрямо вятъра (по вятъра), особено при ъгли близки до 0 градуса са най-опасни за придвижване. Съдът е нестабилен и има голяма опасност от неочаквана смяна на курса.

Фордевинд (E) (на нидерландски: voor de wind) - курс по вятъра. Носът на плавателния съд сключва ъгъл от 0 градуса спрямо посоката на вятъра. Единствено при този курс е възможно разположение на платната (грота и фока), познато като "пеперудка". При нея ако грота е разположен вдясно от мачтата, то фока е вляво и обратно. При курсове фордевинд и бакщаг (при малки ъгли) може да се прибави по-голямо допълнително платно (ветрило) - спинакер. При промяна на курса това ветрило се сваля.

Курсове бейдевинд, халфвинд и бакщаг имат по две разновидности: съответно ляв и десен галс (букви B, C, D на диаграмата). При тези курсове двете ветрила са разположени вляво, съответно вдясно от надлъжната ос на съда.

Взето от „http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%83%D1%80%D1%81_(%D0%B2%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE)“.

/допълнено и коригирано от националния RS:X треньор Явор Колев/:
"Във ветроходството, курс спрямо вятъра на плавателен съд по е посоката на движение на съда (или надлъжната ос на съда) спрямо посоката на вятъра. Класифицира се според ъгъла, който носът на съда сключва с посоката на вятъра (виж диаграмата):

Левентик (A) - Не е курс а положение, тъй като при него движението напред е невъзможто. Нарича се още зона на недостъпност. Носът на плавателния съд сключва ъгъл (за различните правателни съдове и скорости на движение) от 0 до 45 градуса спрямо посоката на вятъра.

Бейдевинд ( - това е курс "срещу" вятъра. Носът на плавателния съд сключва ъгъл от (условно)45 градуса спрямо посоката на истинския вятър. Различаваме условно Остър Бейдевинд, при който съдът се движи възможно най-близо до Зоната на недостъпност, без да губи значително скорост; Пълен Бейдевинд - курс по-ниско(по-пълен) от острия бейдевинд, който преминава в

Халфвинд (C) - курс напречно на вятъра. Носът на плавателния съд сключва ъгъл от 80 до 100 градуса спрямо посоката на вятъра.

Бакщаг (D) - курс при които вятърът духа отзат и отстрани на съда. Носът на плавателния съд сключва ъгъл от 100 до 135 градуса спрямо посоката на вятъра.

Фордевинд (E) - курс "право по вятъра". Носът на плавателния съд сключва ъгъл от 180 градуса спрямо посоката на вятъра.

Докато съдът плава така, че вятърът духа от към левия му борд, се казва че плава на ЛЯВ ХАЛС, съответно когато вятърът духа откъм десният борд съдът плава на ДЕСЕН ХАЛС. Халсът на курс фордевинд се определя от положението на ветрилото(ветрилата) - Ветрилото отдясно - Ляв Халс; Ветрилото отляво - Десен Халс. "


ПС. Нищо лично към "доктора", но той собствено самозатри още в началото добре тръгналия форум на ск"Лазур". Сега е останал сам във виртуалното пространство, но това се компенсира от навалицата на живо при него на плажа :)

Няма коментари:

Публикуване на коментар